آموزش ریاضی نوین = new mathedu

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 5 بهمن 1389برچسب:, توسط امیر
 


 

در اکثر مراکز آموزشی پروژه تحقیقاتی یکی از نیازهای اساسی برای فراغت از تحصیل در دوره های تخصصی ریاضی می باشد. ولی بسیاری از دانشجویان در ایجاد و یافتن موضوع تحقیقاتی ناتوانند و به ناچار این مهم را به استاد راهنمای خویش واگذار می کنند و در انتخاب زمینه تحقیقاتی مناسب به تجارب استادشان تکیه می کنند. مساله فوق با این واقعیت پیچیده تر می شود که بسیاری از موضوعات بیان شده در دوره کارشناسی ریاضی کاملا حل شده اند در صورتیکه بسیاری از مسائل حل نشده برای فهم نیاز به دانسته های تخصصی یا مرور تحقیقات انجام شده دارند تا بتوان آن را برای تحقیقات مناسب مهیا کرد.
پس دانشجویان چگونه می توانند موضوعی را انتخاب کنند که پیش پا افتاده نباشد و در عین حال برای تحقیق مناسب و قابل انجام باشد؟


گستره عظیم تحقیقات ریاضی در چارچوب پنج دسته قابل بیان است که پس از کمی تامل می توان آنرا در کلمه اتکتو خلاصه کرد:

اثبات - توسیع - کاربرد - توصیف - وجود.

برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 5 بهمن 1389برچسب:, توسط امیر

عدد 9 به خصوص برای بچه هایی كه جدول ضرب را به سختی یاد می گیرند عدد بسیار جالبی است:زیرا می شود از بخاطر سپردن حاصلضربها در 9 صرفنظر كرد .برای چه به حافظه خود فشار أوریم؟ وجود ده انگشت كافی است. برای این منظور باید هر دو دست را باز كرد سپس از سمت چپ شماره انگشتی را كه میخواهیم در 9 ضرب كنیم خوابانده :حاصلضرب أن عدد در9 بطور عملی نشان داده می شود.

مثلا اگر بخواهیم 9 را در 3 ضرب كنیم انگشت سوم را از سمت چپ خوابانده و حاصلضرب را میخوانیم.


برچسب‌ها: <-TagName->
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 5 بهمن 1389برچسب:, توسط امیر
  روی یک درخت تعدادی کبوتر نشسته است .

فردی تعدای سنگ به طرف آنها پرتاب می کند و قاعدتا تعدای از کبوترها پرواز می کنند .

با پرتاب اول : نصف کبوتر ها + ۱    فرار می کنند و بقیه همچنان روی درخت باقی می مانند .

با پرتاب دوم :نصف کبوترهای باقیمانده + ۱    فرار کرده و بقیه روی درخت باقی می مانند

در پرتاب سوم : نصف کبوترهای باقیمانده +  ۱    فرار می کنند . اما در این پرتاب

دیگر کبوتری روی درخت نیست .

شما می گویید چند کبوتر روی درخت بوده است ؟


جواب را در ادامه مطلب بخوانید


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 5 بهمن 1389برچسب:, توسط امیر

۵ تا چوب هم اندازه (مثلا ۵ تا چوب کبریت  ) به شما می دهیم .

حال از شما می خواهیم  طوری این ۵ چوب را بچینید که در شکل بدست آمده

۱۱ تا مثلث بوجود بیاید .

(تذکر :  اندازه مثلث ها مهم نیست و لازم نیست با هم برابر باشند )

جواب در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 5 بهمن 1389برچسب:, توسط امیر
 

آیا می توانید چند جمله ای را که در ذهن دوستتان می گذرد حدس بزنید ؟

از او بخواهید تا چند جمله ای با ضرایب مثبت در نظر بگیرد ؛ شما فقط با خواستن دو مقدار از این چند جمله ای آن را به درستی حدس خواهید زد !
 
اما چه سوال هایی باید بپرسید ؟
چه ترفند ریاضی در این کار نهفته است ؟
در واقع ترفند ریاضی آسانی در این معما قرار دارد ، کافی است شما با درس مبنا آشنا باشید .
به عنوان اولین سوال شما باید مجموع ضرایب را داشته باشید . کافی است مقدار ( 1)P را بپرسید . به عنوان مثال اگر  P=2x2+3x+1 پس  ( 1)P برابر 6 خواهد بود که نشانگر مجموع ضرایب است .
خوب ، اگر مجموع ضرایب کوچکتر از 10 بود ، به عنوان مثال
P=2x2+3x+1
شما به راحتی می توانید با پرسیدن فقط یک سوال ، چند جمله مورد نظر را به دست آورید .کافی است مقدار P: 10 را بخواهید
P(10)=2*100+3*10+1=231
عدد 231 ضرایب چند جمله ای را نشان خواهد داد . دو صدتایی ، سه ده تایی و 1 یکی
اما اگر مجموع ضرایب بزرگتر از ده بود چطور ؟
فرض کنیم P(1)=a حال باید مقدار چند جمله ای را به ازای عددی بخواهیم که از تمام ضرایب بزرگتر باشد این عدد a+1 خواهد بود پس مقدار (P(a+1 را درخواست می کنیم . عدد ی به دست آمده را به مبنای a+1 می بریم تا ضرایب معادله به دست آید . از این روش می توان به عنوان روش کلی برای مرحله قبل هم استفاده کرد  .
به عنوان مثال :
P(x)= 4x2+4x+3
P(1)=4+4+3=11
P(11+1)=P(12)= 4*144+ 4*12+3=627
627=(443)12
همانطور که می بینید اعداد 4 و 4 و 3 به ترتیب ضرایب چند جمله ای خواهند بود و چند جمله ما عبارت است از:
P(x)= 4x2+4x+3
در واقع بسته بندی های اعداد این بار در واحد هایی بزرگتر از پایه 10 انجام می شود  .
برگرفته از  :http://riazinevis.blogspot.com

برچسب‌ها: <-TagName->
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 5 بهمن 1389برچسب:, توسط امیر

در این ترفند ابتدا باید چند کار انجام بدهیم .

ابتدا روزهای هفته را به صورت زیر عدد گذاری می کنیم .

   شنبه  = ۰            یکشنبه = ۱              دوشنبه = ۲

سه شنبه = ۳         چهارشنبه = ۴          پنج شنبه = ۵

جمعه  = ۶

سپس به سراغ یک تقویم می رویم و هفتمین روز   از هر ماه را بدست به ترتیب عدد گذاری روزهای هفته در بالا شماره گذاری می کنیم .

مثلا ماههای سال ۸۹ به صورت زیر عدد گذاری می شود .

فروردین =  ۰  (شنبه )       اردیبهشت = ۳  (سه شنبه )   خرداد =  ۶

تیر  = ۲                         مرداد   =  ۵                        شهریور   =  ۱

مهر = ۴                        آبان     = ۶                             آذر     =   ۱

دی  = ۳                      بهمن    = ۵                           اسفند  =   ۰

 


سپس برای اینکه بدانیم فلان تاریخ چند شنبه است کافیست عدد داده شده را بر ۷ تقسیم کنیم و  عدد باقیمانده را با  عدد رمز همان ماه جمع کنیم . حاصل عددی است که متناظر با روز مورد نظر در همان ماه می باشد .

مثال ۱) ۲۳ آذرماه چند شنبه است ؟

کافیست ۲۳ را بر ۷ تقسیم کنیم که باقیمانده آن = ۲  بدست می آید . سپس عدد ۲ را با رمز متناظر با ماه آذر یعنی ۱  جمع می کنیم   ۳  = ۱ +۲   . حاصل عدد ۳ می شود یعنی روز متناظر سه شنبه است .

نکته : ) گاهی اوقات وقتی عدد باقیمانده را با عدد رمز جمع می کنیم حاصل بزرگتر از ۶ می شود . که در این صورت باید دوباره حاصلجمع دو عدد باقیمانده و رمز را بر ۷ تقسیم کنیم . باقیمانده هرچه شد . جواب همان است .

مثال ۲ )  ۲۷ اردیبهشت ماه چند شنبه است ؟

وقتی ۲۷ را بر عدد ۷ تقسیم می کنیم ، باقیمانده ۶ بدست می آید . و هنگامی که عدد ۶ را با رمز مربوط به ماه اردیبهشت یعنی ۳ جمع می کنیم حاصل ۹ بدست می آید .  ۹ = ۳+۶  که دوباره باید ۹ را بر ۷ تقسیم کنیم .

وقتی ۹ را بر ۷ تقسیم می کنیم ، باقیمانده ۲ بدست می آید . پس روز مورد نظر ما دوشنبه است .

مثال۳ ) ۱۳ بهمن چند شنبه است ؟

 باقیمانده ۱۳ بر ۷ عدد  ۶ است  . و وقتی ۶ را با عدد رمز یعنی۵ جمع می کنیم حاصل ۱۱ می شود . و پس از تقسیم دوباره ۱۱ بر ۷  باقیمانده ۴ بدست می آید پس روز مورد نظر ۴ شنبه است .


برچسب‌ها: <-TagName->
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 5 بهمن 1389برچسب:, توسط امیر

 

بس که در تدبیر فردا مانده ایم

با همیم اما چه تنها مانده ایم

در کلاس جمع و تفریق زمان

عاشق جمعیم و منها مانده ایم

 


برچسب‌ها: <-TagName->
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 5 بهمن 1389برچسب:, توسط امیر

پارادوكس ( باطلنما ) چيست؟

آنچه كه تناقض آميز، باورنکردني يا خلاف انتظار (و شهود) ماست.

(آنچه به نظر درست مي رسد ولي غلط است، به نظر غلط مي رسد ولي درست است، يا به نظر غلط می رسد و واقعا” غلط است. )


بعضي پارادوكسها که متضمن تناقض اند صادق به نظر مي رسند وحتي اين ايده را به ذهن نزديك مي كنند كه چرا تناقضها را نپذيريم!

در منطق پيراسازگار paraconsistent)  (مي توان تناقض داشت و بر خلاف رياضيات کلاسيک، چنين نيست كه از تناقض هر چيزي نتيجه شود.

 


بزودی در بخش پارادکس ریاضی مجموعه ای کامل از "متناقض نما " های

ریاضی گنجانده می شود ...


برچسب‌ها: <-TagName->
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 بهمن 1389برچسب:, توسط امیر

(ژاكوبی)
با وجود اهمیتی كه كاربرد ریاضیات دارد اما این كار نباید ملاك ارزش گذاری آن باشد.
(هیلبرت)
به نظر میرسد معمار بزرگ جهان ریاضیدان است.
(جینز)
زندگانی به این درد می خورد كه انسان به دو كار مشغول گردد :
اول : ریاضی بخواند.
دوم : ریاضی درس بدهد.
(پواسون)
در هر چیز از جمله یك نظریه ریاضی زیبایی را میتوان درك كرد اما نمی توان توضیح داد.
(كیلی)
چنین به نظر می رسد كه ریاضیات حس جدیدی غیر از احساسات عادی به ریاضیدان می بخشد.
منبع : http://forum.irantrack.com/thread32141.htm


برچسب‌ها: <-TagName->
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 بهمن 1389برچسب:, توسط امیر
صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 7 صفحه بعد
قالب وبلاگ